Tevhid
Bir şeyi birlemek, bir ve tek olarak kabul etmek anlamına gelir.
Tevhidi kabul etmeyip müşrik olarak kalmaya devam edenler, zaten Allah’ı;
varlığında, yaratmasında, rızıklandırmasında ve kainatı idare etmesinde bir ve
tek olarak kabul ettikleri için, Rasûllerin davet ettiği tevhidden maksadın,
Allah’ın -bahsi geçen bu hususlarda- bir ve tek kabul edilerek tevhid edilmesi
olmadığı açıkça anlaşılmaktadır.
Peki, Rasûllerin davet ettiği tevhid, Allah’ı hangi konuda birleyerek
tek kabul etmeyi ifade ediyordu?
Yüce Rabbimiz şöyle buyurmaktadır:
“Nuh’u kavmine gönderdik ve o şöyle söyledi ‘Ey kavmim! Yalnızca Allah’a
ibadet edin! O’ndan başka tapılacak bir ilahınız yoktur.’”(35)
Hud, Salih ve Şuayb aleyhimusselam da kavimlerine şöyle dediler:
“Yalnızca Allah’a ibadet edin!
O’ndan başka tapılacak bir ilahınız yoktur.”(36)
Onlar da peygamberlerinin davetlerini doğru anlıyor, ancak reddederek şöyle
cevap veriyorlardı.
“Atalarımızın taptıklarını bir kenara bırakıp bir başına Allah’a ibadet
edelim diye mi geldin?”(37)
Onlardan önceki ve onlardan sonraki bütün Rasûller de aynı şeye çağırıyorlardı.
“Onlardan önce ve onlardan sonra Rasûller, kendilerine ‘Allah’tan başkasına
ibadet etmeyin.’ diye gelince”(38)
“Ad kavminin kardeşleri olan (Hud’u) da an. Hani o, ‘Kendisinden önce ve
kendisinden sonra Allah’tan başkasına ibadet etmeyin.’ diye uyarıcılar gelen
Ahkaf (bölgesindeki) kavmini uyarmıştı.”(39)
Yani gönderilen bütün Rasûllerin daveti aynı tevhideydi.
“Muhakkak her ümmete, ‘Yalnızca Allah’a ibadet edin ve tağutlardan kaçının.’
diye bir elçi gönderdik.”(40)
“Senden önce gönderdiğimiz her bir Rasûl’e mutlaka şöyle vahyederdik:
‘Benden başka hak ma’bud yoktur. Öyleyse sadece Bana ibadet edin.’”(41)
Bu ayetlerden açıkça anlaşılmaktadır
ki; Rasûllerin daveti, Allah’ın varlığını ve alemlerin Rabbi olduğunu anlatmak
değil, zaten kavimleri tarafından da kabul edilen bu gerçekler üzerine,
ibadetin yalnızca Allah’a yapılması, O’nun dışında -kim olursa olsun- hiç
kimseye bu ibadetten bir pay verilip O’na ortak edilmemesi meselesiydi.
Bütün Rasûllerin ortak davetinin, ibadetin kime yapılacağıyla ilgili
olduğu beyan edildikten sonra, bu ortak davetin özünü ifade eden
“Lailaheillallah” sözünün ne anlama geldiği de kolayca anlaşılacaktır.
----------------------
(35) Araf, 59
(36) Araf, 65, 73, 85
(37) Araf, 70
(38) Fussilet, 14
(39) Ahkaf, 21
(40) Nahl, 36
0 yorum:
Yorum Gönder
Click to see the code!
To insert emoticon you must added at least one space before the code.